طرح توجیهی پرورش صدف و تولید مرواردید سال 96

دسته بندي : کارآفرینی » شیلات
-طرح توجیه فنی مالی و اقتصادی پرورش صدف و تولید مروارید سال 96

به دلیل ارزش زیاد مروارید، پژوهشگران در سالهای دهه۱۹۰۰ راهی برای کاشت یک هسته در صدف (هسته گذاری) پیدا کردند تا مروارید گرد و منظم تولید کنند.
در حال حاضر صدفها از نظر مروارید ارزش بیشتری دارند تااز نظر پوسته و گوشت داخل صدف تا به فروش برسند. این انقلاب (هسته گذاری) در صنعت مروارید، بر کشت مروارید بیشتر از جمع آوری صدفها تاکید دارد پرورش صدف می تواند منبع درآمد خوبی برای خانواده های صیادان در سواحل باشد.
برای کشت صدف احتیاج به سرمایه زیادی نیست و آشنایی با فناوری ساده آن بوسیله روستاییان کافی است.

پرورش مروارید:
شروع و ادامه موفق اداره یک مزرعه یکپارچه صدف به طور کلی تعهد و وقت زیادی نیاز دارد.
۲ تا ۴ سال برای بدست آوردن اولین نتیجه تولید مروارید لازم است و پرورش دهندگان باید از سرمایه کافی برخوردار باشند تا بتواند مزرعه را در این مدت در وضعیت مناسبی برخوردار باشند.

انتخاب محل:
انتخاب محل مناسب برای راه اندازی مزرعه تعیین کننده است و انتخاب سایتهای ضعیف ممکن است باعث رشد آهسته، مرگ و میر یا بیماری در صدفها شود و یا مرواریدهایی با کیفیت پائین تولید کند.
رهنمودهای زیر در زمینه مشخصات یک سایت خوب به شما در انتخاب یک مزرعه خوب کمک می کنند.

کیفیت آب:
برای پرورش صدف مروارید ساز آب بدون آلودگی دریا مورد احتیاج است، بهتر است سایتی را انتخاب کنید که از منابع آلاینده شیمیایی یا انبارهای نفت و مناطق پر جمعیت دور باشد و نزدیک منابع آب شیرین مثل رودخانه ها باشد.

۱-عمق: بهترین عمق از ۲۵ تا ۳۵ متر می باشد.

۲- جریان آب: باید یک ورودی باریک آب در نظر گرفته شود که آب تمیز و غذای جدید برای صدف آورده شود. اگر جریان آب زیاد باشد یا حرکت موجی داشته باشد کار در مزرعه سخت می شود وممکن است باعث رشد ضعیف صدفها شود.

۳- امنیت: صدفها ارزش فوق العاده ای دارند. پرورش دهندگان باید محلی را انتخاب کنند که خودشان یا کسی که به او اطمینان زیادی دارند از مزرعه شان به خوبی محافظت کند.

۴ -سکوت و آرامش :

پرورش دهندگان با برآورد رفت و آمد قایق های سنگین یا فعالیت ماهیگیری درسایت باید برخورد کنند زیرا آسیب و زیان به وسیله پروانه های قایقها و نخ قلابهای ماهیگیری مزارع را تهدید می کند. پس باید مزارع تا سرحد امکان به دور از رفت و آمد باشند.

بدست آوردن مروارید:
صدفها برای مزرعه از یکی از این سه راه به دست می آیند: جمع آوری وحشی و بزرگسال ، جمع آوری به وسیله موج، هچری جانور، اغلب جمع آوری جانور وحشی زمانی آغاز می شود که مزرعه دار برای اولین بار یک منبع آماده از حیوان برای عمل هسته گذاری بدست آورد.
به هر حال جمع آوری نوجوان وحشی ناپایدار است زیرا خارج کردن آنها به سرعت از محل، کاری خسته کننده است. صدفهای وحشی همچنین مرواریدهای کم ارزش تری در سن پائین تولید می کنند نسبت به آنهایی که در مزرعه نگهداری می شوند.

جمع آوری اسپات در مرحله لاروی از آبهای آزاد و مقیم کردن آنها در یک لایه اولیه و آویزان کردن آنها در آب یکی از روشهای معمول برای بدست آوردن مروارید از صدف می باشد که یک روش متداول و ارزان می باشد.
مواد مختلفی می توانند برای جمع آوری اسپات صدف استفاده شوند اما پلی اتیلن سیاه ماده ای است که به نظر می رسد بهترین کارائی را دارد. این کار برای این است که بچه ها بتوانند از دست دشمنانشان پنهان شوند. جمع آوران باید آنها را روی طنابهای طولانی ۲ ۱ متر در زیر سطح آب بیاویزند.

طنابها باید در عمق ۲۰ تا ۳۰ متر در آب و کمتر از ۳۰ متر از کنار تپه های دریایی باشند برای اینکه توسط ماهیگیران شکار نشوند.
صدف مروارید ساز عموماً هر دو سال یکبار در محل اسکانشان تخم ریزی می کنند. اگر پرورش دهندگان از زمان تخم ریزی آگاه باشند ، می توانند دستگاههای جمع آوری کننده را با زمان تخم ریزی منطبق کنند. محل تخم ریزی صدف به خوبی مشاهده می شود اما به طور عادی از این روش کمتر برای بدست آوردن حیوان استفاده می شود.

خلاصه طرح
مساحت زمین مورد نیاز: 5,000 متر مربع
مساحت زیر بنا: 450 متر مربع
هزینه ثابت طرح مورد نیاز: 5,962,800 هزار ریال
هزینه جاری طرح: 30,207,994 هزار ریال
سرمایه در گردش مورد: نیاز 4,197,614 هزار ریال
کل سرمایه گذاری طرح: 11,060,414 هزار ریال
نحوه تامین سرمایه طرح
سرمایه گذاری متقاضی قبلی و جدید: 1,916,041 هزار ریال
سرمایه گذاری بانک: 9,144,373 هزار ریال
تسهیلات بلند مدت: 5,366,520 هزار ریال
تسهیلات کوتاه مدت: 3,777,853 هزار ریال
درآمد سالانه طرح: 36,627,500 هزار ریال
تولید در نقطه سر به سر: 45.64 درصد
نرخ بازده طرح: 42.55 درصد
بازگشت سرمایه: 1.87 سال
تولیدات طرح: مروارید
شاغلین طرح: 26 نفر
فرمت فایل: ورد word با قابلیت ویرایش
تعداد صفحات: 20

دسته بندی: کارآفرینی » شیلات

تعداد مشاهده: 27580 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 20

حجم فایل:322 کیلوبایت

 قیمت: 22,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    ندارد

  • محتوای فایل دانلودی:
    فایل ورد word قابل ویرایش و قابل تبدیل به پی دی اف